Kaitan antara pemakanan dan kesihatan menurut perspektif Al-Quran dan Sains



DUA 2012: SAINS, TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM

Kaitan antara pemakanan dan kesihatan menurut perspektif Al-Quran dan Sains



Nama pensyarah: Pn. Noraini Bt Nawawi

Nama kumpulan: 1) Anis Humaira Bt Bahari                02DTM17F1015

                             2) Nur Syakirah Bt Mohd Zamri       02DTM17F1104
                             3) Nur Imani Bt Ali Baha                  02DTM17F1012
                             4) Nor Shazleen Atiqah Bt Khasni    02DTM17F1084
                             5) Noor Liyana Najwa Bt Asmara     02DTM17F1081
                             6) Nurul Atikah Bt Hassan                02DTM17F1072



                                       SESI: DIS 2017


ISI KANDUNGAN

1.0 PENGENALAN
2.0 DEFINISI
3.0 Pemakanan dalam Islam
4.0 Kriteria makanan Halal Haram menurut Al-Quran
5.0 Amalan dalam Islam dan sains kesihatan
6.0 Tatacara pemakanan sihat Rasulullah s.a.w dan khasiatnya
7.0 Penjagaan Kesihatan Menurut Pandangan Perubatan dan Islam
8.0 Kesimpulan 
-8.1 Saranan
9.0 Rujukan
10.0 Lampiran

                                                       

Image result for assalamualaikum jawi

                                                             



1.0                                      Al-Quran merupakan sumber primer yang diturunkan oleh Allah S.W.T. sebagai panduan bagi kehidupan manusia. Ia juga dapat dijadikan sebagai panduan asas dalam penentuan halal haram khususnya produk makanan dan barangan pengguna umumnya.
                                               Dewasa ini, timbul pelbagai isu makanan dalam masyarakat Malaysia, kesan perkembangan sains dan teknologi. Di antaranya isu melibatkan penggunaan sumber bahan mentah yang bercampur dengan gelatin, lemak, darah, arak, anggota badan haiwan yang tidak disembelih, bangkai dan haiwan yang diharamkan seperti khinzir. Hal ini menimbulkan rasa kebimbangan di kalangan pengguna khususnya Muslim dalam memilih produk makanan yang dapat dipastikan kesuciannya. Malah tidak dinafikan terdapat sebilangan pengguna yang tidak memahami dengan baik konsep makanan halal yang sebenar. Berdasarkan polemik tersebut, kajian ini akan memfokuskan kepada konsep makanan halal haram menurut perspektif al-Qur'an. Selain itu, penelitian juga dilakukan terhadap kriteria makanan halal haram yang dinyatakan di dalamnya serta isu-isu semasa yang berkaitan.
                                     

2.0                                             Umumnya, al-Quran merupakan sumber asas yang sentiasa relevan dalam menjadi rujukan utama terhadap penentuan halal haram masa kini. Malah menjadi penanda aras utama ke arah memastikan konsep makanan menurut syarak tercapai, halal lagi bersih (halalan toyyiba). Pendahuluan Salah satu persoalan yang sentiasa dibincangkan oleh pengguna khususnya Muslim adalah pemilihan makanan halal dan haram. Dengan perkembangan sains dan teknologi yang berlaku, produk makanan yang dihasilkan kini lebih bersifat segera, bervariasi dan menarik.
                                           Makanan yang disediakan  hendaklah dipastikan kebersihannya, dibasuh dengan cara yang betul dan dimasak dengan sempurna. Jangan mengendalikan masakan makanan untuk juadah keluarga keluarga dan orang lain secara sambil lewa tanpa mengambil kira kesan dan risikonya selepas itu.

                                     "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah ia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi        Maha Mengasihani."  [Surah An-Nahl : ayat 115]                                                                                    


                                    "Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik      (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul   kamu hanya beribadat kepadanya."  [Surah Al-Baqarah : ayat 172                                                       

Selain itu, menunaikan hak terhadap tubuh badan bererti menikmati tahap upaya badan yang benar-benar  baik dan selamat  disegi fizikal, mental, emosi, dan rohani secara  optimum sehingga  berupaya mencapai potensi  dan matlamat kehidupan yang dipandukan agama. Mukmin yang kuat mempamerkan kekuatan agama berbanding dengan mukim yang lemah. Rasulullah s.a.w. lagi yang bermaksud "Orang mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah." (Hadis Riwayat Muslim)
                    Kita diingatkan betapa bernilainya harga kesihatan.  Tiada gunanya harta dan kekayaan yang melimpah ruah sedangkan ianya tidak dapat dinikmati kerana  keadaan diri yang tidak sihat akibat pelbagai penyakit berhimpun. Istilah  "sihat" merupakan anugerah dari Allah yang sewajarnya disyukuri. Anugerah ini mesti dipertahankan hingga keakhir hayat tetapi jangan sampai melekakan.
Rasulullah SAW bersabda “  Ada dua jenis nikmat yang banyak melekakan ramai             manusia iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang ” (Hadis riwayat Bukhari)                
Image result for pemakanan dan kesihatan menurut perspektif alquran dan sains



3.0  Pemakanan dalam Islam
                                                  Makanan merupakan  keperluan  asasi  bagi  manusia.  Ia  diperlukan  oleh  manusia,  haiwan, tumbuhan  dan hidupan  lain demi kelangsungan hidup. Pemakanan ialah sains berkenaan dengan zat-zat atau khasiat atau nutrien dalam makanan. Asasnya,  ia  adalah  status  kesihatan  seseorang  yang  akan  menentukan  keperluan pemakanannya.  Untuk  itu,  pemakanan  merupakan  proses  bagaimana  tubuh  menggunakan makanan kerana dalam makanan ada nutrien.
                                          Pemilihan makanan yang menepati hukum syarak dapat membantu pembinaan rohani dan jasmani yang baik. Imam al-Ghazali mengatakan bahawa makanan yang halal itu dapat menambah  cahaya  iman  dan  membuat  doa  terkabul  dan  makanan  yang  haram  akan menggelapkan hati. Sebagai pengguna Muslim, haruslah berusaha untuk mencari makanan yang halal adalah satu kefardhuan sebagai kriteria utama dalam membuat pilihan makanan, bukan hanya memilihi makanan yang lazat lagi menarik. Makanan yang haram atau syubhah perlu dielak, kecuali ketika dharurat.  Konsep halal dan tayyiban merupakan dua konotasi nama yang sinonim dan berkait rapat antara satu sama lain.
                                          Halal bermaksud sebarang perkara atau benda yang dibenarkan oleh syarak. Manakala haram adalah perkara yang dilarang. Sedangkan  di antara halal dan haram tersebut adalah perkara syubhah yang sebolehnya dijauhi. Dalam  perbendaharaan  al-Quran,  saranan  untuk  memilih  makanan  yang  jelas  di nukilkan beberapa kali di dalamnya sama ada dari segi konsep, kriteria dan contoh berkaitan halalan dan tayyiban.

 Allah SWT berfirman: Maksudnya: “Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik,  dan  janganlah  kamu  ikut  jejak  langkah  Syaitan;  kerana       Sesungguhnya        Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.”                                 
(Surah al-Baqarah, 2: 168)                                                                                                                     
Dalam surah yang lain, Allah SWT juga berfirman: Maksudnya: “Oleh  itu,  makanlah           (Wahai  orang-orang  yang beriman)  dari  apa  yang  telah dikurniakan  Allah  kepada          kamu  dari  benda-benda  yang  halal  lagi  baik,  dan  bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyenbahnya semata-mata.                                                                                                                                                                                                                                   


4.0 Kriteria makan makanan halal haram menurut al-quran dan sains
                         
                                   Sebagai sumber hukum Islam yang utama, al-Quran telah menggariskan beberapa kriteria khusus dalam pemakanan. Garis panduan ini sentiasa relevan sepanjang masa, keadaan dan tempat. Di antara panduan tersebut adalah

1. Tidak mengandungi sesuatu yang memabukkan (Arak)

                                  Arak (khamr) atau alkohol merupakan di antara bahan yang diharamkan dalam Islam. Semua jenis minuman yang memabukkan yang dihasilkan daripadan apa juga bahan seperti perahan anggur, barli, beras, ubi kentang, jagung, gandum dan buah-buahan atau biji-bijian yang lain dikategorikan sebagai arak. Bahan-bahan ini menyebabkan hilang kewarasan akal.
                                 Manakala alkohol adalah nama yang digunakan dalam kaedah saintifik kepada sebatian yang mempunyai kumpulan hidroksi (OH). Secara asasnya, tidak semua alkohol dapat memabukkan. Namun demikian, terdapat dua sebatian yang memberi kesan memabukkan daripada alkohol iaitu etanol dan metanol. Al-Quran dengan jelas menegaskan pengharaman sesuatu yang memabukkan, dengan firman Allah s.w.t.
Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, (berkorban untuk) berhala, bertenung nasib dengan panah adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keuntungan. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) arak dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan sembahyang. Maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu).

2. Tidak bersumberkan darah haiwan.

                                Darah merupakan cecair merah yang mengalir dalam urat darah.16 Ia dikategorikan sebagai najis dan mendatangkan kemudharatan. Ini kerana telah jelas di dalam al-Qur’an dan alSunnah.
                                Secara umumnya, ulama secara ijma‘ telah mengharamkan darah yang mengalir kerana ia najis. Pengharaman ini tidak termasuk darah haiwan air seperti ikan, jantung, limpa dan hati serta sumber darah yang berada dalam saraf binatang selepas ia disembelih selama mana ia tidak mengalir dan darah yang masih kekal selepas dibasuh. Namun para ulama berselisih mengenai kadar yang dimaafkan.

3. Tidak mengandungi khinzir dan derivatifnya
                        
                                Secara asasnya, khinzir merupakan binatang yang diharamkan dalam Islam. Pengharamannya jelas dalam al-Qur’an dan al-Sunnah serta ijma para ulama. Pengharaman ini berdasarkan beberapa kemudharatan sama ada dari aspek kimia, mikrob dan sikap (psikologi). Di antara ayat al-Qur’an yang menegaskan pengharaman ini adalah firman Allah s.w.t.
Ertinya: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas. Maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 
                        










5.0 AMALAN DALAM ISLAM DAN SAINS KESIHATAN

BERWUDUK

                                 Wuduk didefinisikan sebagai menyucikan anggota-anggota badan tertentu dengan menggunakan air yang bersih mengikut tatacara yang ditetapkan syariat. Allah menjelaskan di dalam surah al-Maidah ayat 6 yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, apabila Kami hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil) maka berwuduklah, iaitu basuhlah muka kamu, kedua belah tangan kamu hingga ke siku, sapu lah sebahagian daripada kepala kamu dan basuhlah kedua belah kaki kamu hingga ke buku lali. ” Selain daripada anggota-anggota wajib tersebut, terdapat juga beberapa anggota lain yang sunat dibasuh ketika berwuduk sepertimana yang disebut dalam hadis sahih, Humran melaporkan, 
                        “Uthman bin Affan meminta supaya (dibawa kepadanya) air bagi mengambil wuduk, lalu dia pun berwuduk. (Mula-mulanya) dia membasuh kedua tapak tangannya tiga kali, kemudian dia berkumur-kumur dan menyedut air ke dalam hidung serta menghembuskannya. Kemudian dia membasuh mukanya tiga kali, membasuh tangan kanannya tiga kali dan tangan kirinya (seperti itu juga). Kemudian dia menyapu sedikit daripada kepalanya diikuti dengan membasuh kaki kanannya meliputi buku lali tiga kali dan seterusnya membasuh kaki kirinya (seperti itu juga). Selepas itu dia (Uthman bin Affan) berkata, ‘ Aku melihat Rasulullah berwuduk seperti wudukku ini. ’ ” Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim ini menceritakan dengan bagitu jelas berkenaan cara berwuduk yang sempurna sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. 



SOLAT


Image result for solat                                 Solat merupakan ibadah yang wajib dilaksanakan oleh setiap manusia yang beragama Islam. Solat juga boleh mendatangkan pelbagai kebaikan kepada diri seseorang termasuk dari sudut kesihatan. Semasa melakukan solat, umat Islam wajib sujud dengan meninggikan punggung dan meletakkan dahi serta kepala mereka ke bumi. 
Mengikut kajian, sekiranya kedudukan ini dilakukan dari semasa ke semasa, ia memberi kebaikan kepada kecergasan otak. Otak manusia menggunakan 25% daripada oksigen yang terdapart dalam tubuh walaupun beratnya hanya 3% daripada keseluruhan berat badan. Sekiranya manusia berada dalam keadaan biasa, sebahagian sel-sel otak tidak mendapat keperluan oksigen yang diperlukan kerana jantung terpaksa mengepam darah ke atas sekali gus melawan tekanan graviti. Dengan cara ini, otak akan semakin cergas dan fokusnya semakin mantap. Peter Rusell dalam bukunya, The Brain Book berpendapat,“ Otak manusia beroperasi 7% lebih cepat dan 14% lebih tepat dalam keadaan kepala mereka di bawah (inverted). ” 
                    Solat juga membantu memperelok dan memantapkan sendi-sendi terutamanya bagi pesakit radang sendi seperti osteoarthtitis. Dalam satu artikel bertajuk Chronic Pain: Exercise Can Bring Relief di MayoClinic. com, pakar-pakar di Mayo Clinic mengatakan senaman secara konsisten adalah penting bagi kesihatan sendi di samping membantu mengurangkan sakit. Hal ini merupakan kesan daripada pengeluaran hormone endorphin yang dirangsang oleh aktiviti senaman. Hormon ini berfungsi untuk mengurangkan rasa sakit. 

PUASA

                     Puasa merupakan rukun Islam yang ketiga selepas mengucapkan dua kalimah syahadah dan solat lima waktu. Puasa yang dimaksudkan ialah puasa pada bulan Ramadhan. Perintah ini adalah berdasarkan penjelasan Allah dalam surah al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud, “ Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atasmu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas mereka yang sebelummu semoga kamu bertakwa. ” 


                        Islam sendiri mengakui  akan peri pentingnya dan kesihatan  diri. Elakkan daripada berdepan dengan mereka yang mengidap penyakit bertujuan menghindarinya. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud Jika kalian mendengar ada wabak ta’un di sebuah negeri, maka janganlah kalian memasuki negeri tersebut. Dan jika ta’un itu          mewabak di negeri kalian, janganlah kalian keluar dari negeri kalian untuk menghindari penyakit itu.” (Hadis Riwayat  Bukhari dan Muslim)                                                                        
     Dalam erti kata lain, Islam memerintahkan umatnya supaya berwaspada dan mengawal diri dari tempat penyakit berjangkit menular. Apatah lagi orang yang sedang sakit itu mendedahkan dirinya kepada masayarakat umum. Sehubungan itu, Rasulullah SAW telah bersabda maksudnya “Tidak sepatutnya orang yang sakit mengunjungi (bergaul dengan) orang yang sihat ” (Hadis Riwayat Bukhari)


6.0 Tatacara pemakanan sihat Rasulullah s.a.w dan khasiatnya


                     Dalam aspek berkaitan etika pemakanan sihat, diet Rasulullah SAW boleh dijadikan panduan dan ikutan kerana baginda adalah contoh teladan yang terbaik buat semua umat manusia. Rasulullah SAW merupakan seorang yang mementingkan khasiat dan mutu makanan yang diambil agar dapat sepenuh keberkatan dan manfaat daripadanya. 
                         Rasulullah SAW mengelakkan minuman susu bersama makanan berprotin dan melarang memakan campuran pelbagai jenis daging. Baginda SAW lebih banyak mengambil bijirin, sayuran dan buah-buahan kerana corak pemakanan sebegini adalah sihat dan berkhasiat seperti juga yang disarankan oleh pakar nutrisi pada hari ini.
                       Kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai kadar lemak yang rendah. Justeru, pengambilannya mengurangkan lemak di dalam badan dan amat bermanfaat bagi mereka yang ingin mengawal kegemukan. Di samping itu, ia juga mengandungi zat dan vitamin lain yang seimbang untuk kesihatan badan di samping memantapkan lagi sistem pertahanan badan seseorang.
                        Rasullulah SAW tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. Kita cubalah ikut cara diet Rasulullah SAW agar sentiasa sihat dan tidak mengalami sakit perut ataupun keracunan makanan.

1)Rasulullah tidak minum susu sewaktu baginda memakan daging, ayam ataupun ikan. 
  Nabi Muhammad SAW pernah melarang para sahabat daripada makan ikan bersama susu. Di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam ion+(Positive Ions) sedangkan dalam makanan laut mempunyai ion-(Negetive Ions), jika kedua-dua jenis makanan ini bercampur maka akan terjadinya tindakbalas biokimia (Biochemical reactions) yang aktif dalam tubuh sekaligus mampu menyebabkan perut dan usus rosak dengan teruk.




2) Nabi SAW sentiasa mengamalkan banyak meminum air dengan meneguk perlahan-perlahan sambil memegang gelas dengan tangan kanan  dan melarang bernafas atau menghembus ke dalam air tersebut. Hal ini kerana udara yang sengaja dibuihkan dalam air itu mungkin mengandungi kuman dan bacteria yang merbahaya kepada kesihatan.
Minum sebaik-baiknya sebelum makan. Jangan meneguk air ketika sesi menjamah makanan, minumlah air jika tersedak, berasa kekeringan ataupun setengah jam sesudah makan, hal ini makan melancarkan selera makan serta mengelakkan dari terkena penyakit kembung air. Meminum air sekurang-kurangnya setengah jam sesudah makan dapat mengembalikan tenaga yang hilang pada kadar tempoh yang lama serta mengembalikan keserian wajah dan awek muda.



3)Rasulullah SAW memakan buah-buahan terlebih dahulu sebelum makan makanan berat, seperti gandum atau roti.
Makan buah sebelum makan (1/2 jam sebelum makan nasi). Kita tak sepatutnya makan buah selepas makan nasi..Buah-buahan mengandungi serat/fibre yang tinggi. Apabila kita makan buah sebelum makan nasi, secara automatik perut kita telah penuh dengan serat. jadi, kita tak akan makan nasi dalam kuantiti yang banyak..


7.0 Penjagaan Kesihatan Menurut Pandangan Perubatan dan Islam

                          Islam memandang berat soal penjagaan kesihatan ummatnya. Islam mengajar kepada kita untuk menjaga kesihatan dengan cara pencegahan sebelum ditimpa sebarang penyakit, “Mencegah itu lebih baik daripada berubat” sementara apabila ditimpa penyakit, maka kita disuruh untuk mengubatinya.
                         Dalam keghairahan menghasilkan produk makanan masa kini, telah menimbulkan pelbagai isu halal-haram. Kebanyakan isu yang timbul kini adalah berkaitan dengan bahan bersumber khinzir dan derivatifnya. Ini kerana ia mudah didapati dengan harga yang murah berbanding bahan lain. Selain itu, penggunaan alatan moden dalam sembelihan juga turut menjadi polemik. Walaupun kaedah yang digunakan bersifat efisien dan ekonomik, namun aspek ihsan terhadap haiwan yang disembelih turut perlu diambil kira. Ini kerana sekiranya sembelihan tidak patuh syariah, ia akan menukar status haiwan tersebut kepada haram untuk dimakan dan dimanfaatkan. Begitu juga dengan penggunaan darah dari rumah sembelihan dalam pemprosesan makanan bebola, ia turut haram walaupun dapat mengelak pembaziran sisa rumah sembelihan. Pengharaman ini jelas dalam al-Quran. 
                         Justeru, Islam sebagai satu sistem hidup yang lengkap, yang disediakan panduan dari al-Quran dan al-Sunah selamanya relevan dalam menangani perkembangan hidup masyarakat. Islam memandang berat soal penjagaan kesihatan ummatnya. Islam mengajar kepada kita untuk menjaga kesihatan dengan cara pencegahan sebelum ditimpa sebarang penyakit, “Mencegah itu lebih baik daripada berubat” sementara apabila ditimpa penyakit, maka kita disuruh untuk mengubatinya.

Rasulullah SAW bersabda "Tiada satu tempat yang dipenuhkan oleh anak Adam yang lebih mencelakakan dirinya selain daripada perutnya. Memadailah untuk anak Adam itu beberapa suap makanan untuk menegakkan tulang belakangnya (bagi menahan kelaparan dan untuk berdiri beribadah). Jika itu tidak dapat dipertahankan, maka hendaklah bahagikan perut kepada tiga bahagian, satu untuk makanan, satu untuk minuman dan satu lagi kosongkan untuk bernafas."( Riwayat Ahmad dan Tirmizi)


8.0 Kesimpulan
                          Makanan adalah merupakan suatu keperluan fisiologi yang mesti dipenuhi untuk kehidupan. Pengambilan makanan yang tidak seimbang atau tabiat pemakanan yang tidak sihat boleh menyebabkan seseorang itu berhadapan dengan risiko pelbagai jenis penyakit. Akan tetapi perlu difahami, bahawa makanan bukanlah merupakan faktor tunggal yang boleh menyebabkan kemudaratan atau boleh mendatangkan penyakit. Ini kerana penyakit mungkin boleh disebabkan oleh berbagai-bagai faktor seperti kuman, jangkitan dan tekanan emosi.
                              Kajian menunjukkan bahawa kadar kematian yang disebabkan oleh penyakit kronik di kalangan masyarakat masa kini adalah berpunca daripada kandungan makanan itu sendiri seperti kandungan lemak, gula dan garam dan bukannya dari aditif makanan apatah lagi apabila makanan ini dimakan tanpa kawalan. Oleh yang demikian, seseorang itu perlu teliti dalam hal-hal yang berkaitan dengan makanan dan pemakanan agar makanan yang diambil tidak mendatangkan kemudaratan pada diri sama ada dari sudut fizikal, mental, spiritual dan seterusnya terhadap pembentukan sifat-sifat mulia kemanusiaan. Islam amat mementingkan kesihatan tubuh badan kerana dari situ terhasilnya minda yang sihat dan buah fikiran yang bernas. Sejajar dengan itu, seseorang itu seharusnya mengubah amalan pemakanan harian dengan hanya mengambil makanan yang berkhasiat dan bermutu, seimbang dan sederhana dan pelbagai, mencukupi dan mempunyai kalori yang terkawal sesuai dengan diet yang diperlukan. Bukan kerana mengikut aliran hidup masyarakat moden atau tuntutan nafsu semata-mata.

                              Konsep halal haram mengenai makanan dan minuman merupakan suatu fenomena yang telah lama wujud bermula dari nabi Adam a.s. sehingga kepada nabi Muhammad SAW. Ianya bersifat universal dan ditujukan kepada semua manusia tanpa mengira agama atau batasan geografi bertujuan untuk menjamin kesejahteraan umat manusia. Bagi orang Islam, halal merupakan arahan agama bagi mengharuskan penganutNya memakan makanan yang dibenarkan oleh Allah SWT dengan batasanbatasan tertentu. Ini kerana dalam ajaran Islam makanan bukan sahaja mesti halal, tetapi mestilah tayyiban yang merupakan ciri-ciri utama dalam pemilihan makanan. Mengamalkan prinsip halalan tayyiban dalam hal-hal yang berkaitan dengan makanan dan pemakanan adalah merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan oleh setiap individu Muslim. Ini adalah kerana ia merupakan perintah dari Allah SWT yang antara lain tujuannya ialah untuk mengekalkan kesempurnaan kejadian manusia.


8.1 Saranan
                            Pengkajian yang berhubung dengan hukum pengambilan makanan segera adalah merupakan pengalaman yang amat berharga dalam mencungkil khazanah ilmu-ilmu Islam. Sehubungan dengan itu, setiap saranan yang 238 dikemukan ini dapat dijadikan sebagai pedoman dalam menangani isu-isu yang berkaitan hukum pengambilan makanan segera dan mudah-mudahan ianya dapat di realisasikan dalam kehidupan. Antara saranan-saranan yang penting adalah;
a)Mewujudkan Akta Halal khusus terhadap hal-hal yang berkaitan dengan makanan bagi menjamin kepentingan pengguna terutamanya yang beragama Islam. Dengan wujudnya undang-undang yang khusus mengenai makanan dan produk halal dengan sendirinya bidang kuasa yang dikatakan sangat terhad pada masa kini akan dapat ditingkatkan.
 b) Melantik badan-badan Islam di luar negara sebagai wakil negara bagi memastikan produk makanan khususnya makanan segera yang diimport ke nagara ini terjamin status halal haram nya.
c) Menggunakan media massa bagi meningkatkan ilmu mengenai kesihatan dan amalan pemakanan, terutamanya amalan pengambilan makanan segera dengan memberikan maklumat berhubung dengan keburukan dan kebaikan amalan pengambilan makanan segera. Menerangkan cara-cara pemilihan makanan segera yang sihat, di samping menerbitkan buku, majalah, risalah dan rencana yang berkaitan dengannya.

 Selain itu, AGENSI-AGENSI KERAJAAN harus dipertanggungjawabkan dalam hal-hal yang berkaitan dengan pengurusan, pemantauan, penguatkuasaan dan kawalan makanan seperti JAKIM, HDC, MAIN, JAIN, KKM,  mengesyorkan:
 a) Mengemas kini kaedah pemantauan dan penguatkuasaan berhubung dengan sijil dan produk halal, melibatkan pegawai di pelbagai jabatan dalam usaha memantau sebarang penyelewengan dan pemalsuan produk atau logo halal yang dikeluarkan

Akhir sekali, sebagai PENGGUNA, mereka seharusnya peka dengan perkembangan teknologi pemakanan. Kefahaman terhadap perkembangan tersebut akan dapat membantu pengguna dalam memilih makanan segera yang betul bagi menghindarkan diri dan keluarga daripada kemudaratan. Seterusnya mengesyorkan:
a) Membaca maklumat pemakanan seperti kandungan nutrisi, tarikh luput, tanda halal serta memahami setiap maklumat yang dipamerkan sebelum membeli sesuatu produk. Seterusnya, pengguna perlu membudayakan amalan membaca maklumat pemakanan yang disediakan untuk memastikan makanan yang diambil sesuai dengan diet dan baik untuk kesihatan.
b) Setiap individu perlu berusaha mengawal selera semasa memilih hidangan. Sekiranya individu berkenaan memilih hidangan yang besar, ini bermakna ia berkemungkinan akan mendapat kalori, lemak, kolesterol dan natrium yang tinggi. Seterusnya perlu mengurangkan makan di restoran-restoran makanan segera.


9.0 Rujukan

website

- https://www.researchgate.net/publication/301215159_Budaya_Makanan_
Dan_Pemakanan_Halal_Dalam_Kalangan_Masyarakat_Melayu_Menurut_Perspektif_Islam

- http://eseipelajar2015.blogspot.my/2015/01/al-quran-dan-sains.html

buku
- Konsep kesihatan melalui pemakanan: pendekatan Islam dan sains By Che Wan Jasimah Wan Mohamed Radzi Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd , 2003

Halalkah Makanan Kita?: Bagaimana Mencarinya di Pasaran
     By Dr. Saadan Man, Zainal Abidin Yahya     
      PTS ISLAMIKA Sdn Bhd, 2014

surat khabar
- Memastikan makanan Halal dan suci
 ZAINUL RIJAL ABU BAKAR

http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/zainul-rijal-abu-bakar/memastikan-makanan-halal-dan-suci-1.659344


10.0 Lampiran


 











Image result for pemakanan dan kesihatan menurut perspektif alquran dan sains









Comments